Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
| Rekening 2021 | Begroting incl. wijzigingen 2022 | Begroting 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 10.909 | 10.980 | 10.235 | |
Baten | 9.669 | 9.817 | 9.499 | |
Saldo | -1.241 | -1.163 | -736 | 427 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 658 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 1.058 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | 400 | 0 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -841 | -1.163 | -736 |
Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De rekenrente welke wordt berekend over de geactiveerde investeringen is gestegen van 0,5% naar 0,8%. Dit resulteert in hogere kapitaallasten ten opzichte van 2022. | -38.000 |
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor calculatorische btw (€ 206.000) en de kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten (€ 882.000) met betrekking tot riolering zijn in 2023 hoger dan in 2022. | -1.088.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen zijn de kosten voor de gemalen e.d. fors gestegen. | -93.000 |
Aan de taak riolering worden in 2023 meer interne uren toe gerekend dat in 2022. | -63.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding. | 272.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2022 is een lagere onttrekking voorzien. | 1.115.000 |
Afval | |
De opbrengst afvalstoffenheffing is hoger door areaaluitbreiding. | 123.000 |
Vanaf 2023 stopt de jaarlijkse zwerfafvalvergoeding van € 50.000 verder is het tarief voor ingezameld verpakkingsmateriaal gedaald van € 235 naar € 218 per ton, dit resulteert in een lagere vergoeding van € 30.000. | -80.000 |
Ondanks dat de tonnages van restafval nog steeds teruglopen is er sprake van meer afkeur van GFT en PMD afval, wat tegen fors hogere tarieven wordt verbrand. Dit resulteert een hogere kosten voor de verwerking van restafval. | -40.000 |
Begin 2022 is het nieuwe afvalbeleidsplan vastgesteld. In het nieuwe afvalbeleidsplan wordt gestreefd naar een betere afvalscheiding, meer afvalpreventie, nog minder restafval en een vermindering van de hoeveelheid zwerfafval, illegale afvaldumpingen en bijplaatsingen. Dit wordt voornamelijk ingezet door extra controles van de minicontainers en communicatie over afvalinzameling. De extra kosten ten opzichte van het vorige afvalbeleidsplan bedragen € 65.000. | -65.000 |
Milieubeheer | |
Door het rijk zijn er Klimaatmiddelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van de eerste Transitievisie Warmte Heusden. In 2021 zijn deze middelen overgeheveld naar 2022. Dit resulteert in een afwijking ten op zichte van 2023 | 155.000 |
Het met een jaar doorschuiven van de verduurzaming van zwembad Die Heygrave naar 2022 leidt tot onderuitputting op de kapitaallasten (€ 105.000) in 2022. Deze middelen zijn toegevoegd aan het duurzaamheidsbudget voor de uitvoering van energiebesparende maatregelen. Een deel van dit budget is via de 2e bestuursrapportage al in 2021 ingezet (€ 50.500). Het overige deel (€ 55.000) is opgenomen in de begroting 2022. Het betreffen incidentele kosten. | 55.000 |
De subsidieregelingen verduurzaming maatschappelijke accommodaties / isolatiemaatregelen particuliere woningen zijn gedurende het jaar 2022 vastgesteld en lopen tot en met 31 december 2022. Het bijbehorende subsidiebudget is niet geraamd voor 2023. | 75.000 |
Met de komst van de omgevingswet per 1 januari worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel. | 92.000 |
Overige verschillen | 7.000 |
Saldo verschil | 427.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2023 | -736 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -1.241 |
Voordelig verschil | 505 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
In het Waterplan is de benodigde personele capaciteit inzichtelijk gemaakt. Extra personele capaciteit is beschikbaar gesteld voor de onderdelen planvorming en maatregelen die passen bij de vastgestelde afkoppelambitie. Doordat er meer capaciteit beschikbaar is voor de taken op het vlak van riolering zijn er in 2023 meer uren toegerekend aan het taakveld riolering dan in 2021. | -97.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding. | 714.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2021 is een lager onttrekking voorzien. | 425.000 |
Het beschikbare budget voor subsidies op basis van het Waterplan is in 2021 niet geheel benut maar in 2023 wel voor het structurele bedrag ad € 60.000 opgenomen. | -42.000 |
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor calculatorische btw (€ 172.000) en de kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten (€ 805.000) met betrekking tot riolering zijn in 2023 hoger dan de werkelijke kosten in 2021. | -977.000 |
Afval | |
Op advies van de toezichthouder is de reserve egalisatie Afvalstoffenheffing opgeheven en omgezet naar de voorziening afvalstoffenheffing. Dit omdat de reserve, die kan worden opgeheven of waarvan de bestemming kan wijzigen, onvoldoende zekerheid geeft dat de daarin opgenomen middelen specifiek aan de inzameling van de afvalstoffen worden besteed. Uit de vrijgekomen middelen is een bedrag van € 450.000 gedoteerd aan de voorziening Afvalstoffenheffing. Daarnaast is het afvalresultaat 2021 | 1.355.000 |
In 2022 zijn de tarieven voor afval verlaagd in 2023 blijven de tarieven gelijk. Dit betekent een nadelig effect ten op zichte van 2021. | -521.000 |
Vanaf 2023 stopt de jaarlijkse zwerfafvalvergoeding van € 50.000 verder is de verwachting dat de vergoeding voor ingezameld PMD tarief voor ingezameld verpakkingsmateriaal verder afneemt. | -180.000 |
Begin 2022 is het nieuwe afvalbeleidsplan vastgesteld. In het nieuwe afvalbeleidsplan wordt gestreefd naar een betere afvalscheiding, meer afvalpreventie, nog minder restafval en een vermindering van de hoeveelheid zwerfafval, illegale afvaldumpingen en bijplaatsingen. Dit wordt voornamelijk ingezet door extra controles van de minicontainers en communicatie over afvalinzameling. De extra kosten ten opzichte van het vorige afvalbeleidsplan bedragen € 65.000. | -65.000 |
Ondanks dat de tonnages van restafval nog steeds teruglopen is er sprake van meer afkeur van GFT en PMD afval, wat tegen fors hogere tarieven wordt verbrand. Dit resulteert een hogere kosten voor de verwerking van restafval. Verder zijn de tarieven gestegen ten opzichte van 2021 wat leidt tot een nadelig effect. | -56.000 |
De tarieven voor de inzameling van PMD zijn verhoogd naar € 1,62 per lediging in 2023. (€ 22.500) Ook de kosten van de inzameling van hoogbouw en scholen zijn gestegen door hogere tarieven (€ 7.500) | -32.000 |
Er worden in 2023 meer uren toegerekend aan het taakveld afval ten opzichte van de werkelijke uren van 2021. Dit wordt met name veroorzaakt door de extra boa die is opgenomen en verder was er een voordeel op het taakveld afval in 2021 door een verschuiving naar taakveld openbare orde en veiligheid. Daarnaast zorgt de doorberekende salarisstijging in 2023 voor extra lasten. | -40.000 |
Als gevolg van de hogere kosten voor het product afval is de calculatorische btw toegenomen. | -42.000 |
Overige verschillen | -17.000 |
Milieubeheer | |
Met de komst van de omgevingswet per 1 januari worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel. | 92.000 |
Overige verschillen | -12.000 |
Saldo verschil | 505.000 |