Programma Verkeer en vervoer
| Rekening 2021 | Begroting incl. wijzi-gingen 2022 | Begroting 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 4.681 | 4.846 | 7.402 | |
Baten | 513 | 382 | 384 | |
Saldo | -4.167 | -4.464 | -7.019 | 2.555 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 215 | 126 | 129 | |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 1.950 | 2.650 | |
Per saldo mutaties reserves | -215 | 1.824 | 2.520 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.382 | -2.640 | -3.447 |
Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden in 2023 meer interne uren toegerekend dan over 2022. Dit is deels te verklaren door een verschuiving van de personele inzet vanuit andere taakvelden. Het grootste deel is te verklaren door de formatie uitbreidingen op het gebied van verkeer en vervoer en het integraal beheer openbare ruimte. | -286.000 |
---|---|
Met de vaststelling van het nieuwe beleidsplan wegen 2022-2026 is ook besloten tot de structureel hogere storting in de voorziening groot onderhoud wegen. Dit is nodig om meerjarig uitvoering te kunnen gegeven aan het groot onderhoud conform het vastgestelde kwaliteitsniveau. | -1.125.000 |
In de begroting 2023 is op basis van het beheerplan Civiele Kunstwerken voor groot onderhoud aan de Albert Schweitzertunnel een bedrag van € 700.000 opgenomen. Dit bedrag komt ten laste van de Algemene Reserve. | -700.000 |
In 2022 is sprake van twee budgetoverhevelingen uit de jaarrekening 2021 met betrekking tot het GVVP. Deze zorgen voor een voordeel in 2023 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2022. | 170.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor de energiekosten van de openbare verlichting. | -478.000 |
Ten opzichte van 2022 is in 2023 sprake van hogere stelpost kapitaallasten op dit programma. Dit is het gevolg de aframing van de in 2022 niet benodigde stelpost kapitaallasten. | -133.000 |
Het budget voor de kosten schoonmaakconvenant en zwerfafval is lager opgenomen. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een lagere bijdrage uit het afvalfonds. | 71.000 |
In 2023 zijn de kapitaallasten voor wegen hoger dan in 2022. Dit is met name het gevolg van de rente toerekening aan het krediet van GOL. | -97.000 |
Op de tijdelijke, aan corona gerelateerde, indeling van de Vismarkt zijn uiteenlopende reacties ontvangen van bewoners, ondernemers en bezoekers. In de 1e berap 2022 zijn eenmalig middelen beschikbaar gesteld om onderzoek te laten doen naar de gewenste inrichting van de Vismarkt voor ‘de tijd na corona’ | 40.000 |
Overige verschillen | -17.000 |
Saldo verschil | -2.555.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:
Saldo begroting 2023 | -7.019 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -4.167 |
Nadelig verschil | -2.852 |
Voornaamste verschillen:
Met de vaststelling van het nieuwe beleidsplan wegen 2022-2026 is ook besloten tot de structureel hogere storting in de voorziening groot onderhoud wegen. Dit is nodig om meerjarig uitvoering te kunnen gegeven aan het groot onderhoud conform het vastgestelde kwaliteitsniveau. Dit bedrag is meer nodig om de voorziening op peil te brengen. | -1.125.000 |
---|---|
Aan dit programma worden in 2023 meer kosten voor interne uren toegerekend dan daadwerkelijk over 2021. Het grootste deel is te verklaren door de formatie uitbreidingen op het gebied van verkeer en vervoer en het integraal beheer openbare ruimte | -165.000 |
In 2023 is het structureel voor de GVVP maatregelen beschikbare bedrag opgenomen in de begroting. In 2021 zijn de werkelijke kosten voor GVVP lager geweest waardoor er nu een nadeel ontstaat. | -47.000 |
De opbrengsten voor leges kabels en leidingen worden voor 2023 op een normaal niveau geraamd. De opbrengst over 2021 was naar verwachting incidenteel hoger door de aanvragen voor aanleg glasvezel in de gemeente Heusden. | -57.000 |
Ten opzichte van 2022 is in 2023 sprake van hogere stelpost kapitaallasten op dit programma. Dit is het gevolg de aframing van de in 2022 niet benodigde stelpost kapitaallasten. | -133.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor de energiekosten van de openbare verlichting. | -454.000 |
Voor onderhoud van civieltechnische kunstwerken is in 2023 eenmalig een bedrag opgenomen voor groot onderhoud Albert Schweitzertunnel van € 700.000. Daar waren de kosten van het daadwerkelijke onderhoud in 2021 lager dan gemiddeld verwacht. | -765.000 |
In 2023 zijn de kapitaallasten hoger dan in 2021. Dit is het gevolg van de rente toerekening aan het krediet inzake GOL. | -86.000 |
Overige verschillen | -20.000 |
Saldo verschil | -2.852.000 |