Home

Financiële begroting

Programma  Verkeer en vervoer

 

Rekening 2021

Begroting incl. wijzi-gingen 2022

Begroting 2023

Verschil

Financiën (* 1.000)

Lasten

4.681

4.846

7.402

Baten

513

382

384

Saldo

-4.167

-4.464

-7.019

2.555

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

215

126

129

Onttrekkingen uit reserves

0

1.950

2.650

Per saldo mutaties reserves

-215

1.824

2.520

Saldo inclusief mutaties reserves

-4.382

-2.640

-3.447

Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Aan dit programma worden in 2023 meer interne uren toegerekend dan over 2022. Dit is deels te verklaren door een verschuiving van de personele inzet vanuit andere taakvelden. Het grootste deel is te verklaren door de formatie uitbreidingen op het gebied van verkeer en vervoer en het integraal beheer openbare ruimte.

-286.000

Met de vaststelling van het nieuwe beleidsplan wegen 2022-2026 is ook besloten tot de structureel hogere storting in de voorziening groot onderhoud wegen. Dit is nodig om meerjarig uitvoering te kunnen gegeven aan het groot onderhoud conform het vastgestelde kwaliteitsniveau.

-1.125.000

In de begroting  2023 is op basis van het beheerplan Civiele Kunstwerken voor groot onderhoud aan de Albert Schweitzertunnel een bedrag van € 700.000 opgenomen. Dit bedrag komt ten laste van de Algemene Reserve.

-700.000

In 2022 is sprake van twee budgetoverhevelingen uit de jaarrekening 2021 met betrekking tot het GVVP. Deze zorgen voor een voordeel in 2023 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2022.

170.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor de energiekosten van de openbare verlichting.

-478.000

Ten opzichte van 2022 is in 2023 sprake van hogere stelpost kapitaallasten op dit programma. Dit is het gevolg de aframing van de in 2022 niet benodigde stelpost kapitaallasten.

-133.000

Het budget voor de kosten schoonmaakconvenant en zwerfafval is lager opgenomen. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een lagere bijdrage uit het afvalfonds.

71.000

In 2023 zijn de kapitaallasten voor wegen hoger dan in 2022. Dit is met name het gevolg van de rente toerekening aan het krediet van GOL.

-97.000

Op de tijdelijke, aan corona gerelateerde, indeling van de Vismarkt zijn uiteenlopende reacties ontvangen van bewoners, ondernemers en bezoekers. In de 1e berap 2022 zijn eenmalig middelen beschikbaar gesteld om onderzoek te laten doen naar de gewenste inrichting van de Vismarkt voor ‘de tijd na corona’

40.000

Overige verschillen

-17.000

Saldo verschil

-2.555.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:

Saldo begroting 2023

-7.019

Saldo jaarrekening 2021

-4.167

Nadelig verschil

-2.852

Voornaamste verschillen:

Met de vaststelling van het nieuwe beleidsplan wegen 2022-2026 is ook besloten tot de structureel hogere storting in de voorziening groot onderhoud wegen. Dit is nodig om meerjarig uitvoering te kunnen gegeven aan het groot onderhoud conform het vastgestelde kwaliteitsniveau. Dit bedrag is meer nodig om de voorziening op peil te brengen.

-1.125.000

Aan dit programma worden in 2023 meer kosten voor interne uren toegerekend dan daadwerkelijk over 2021. Het grootste deel is te verklaren door de formatie uitbreidingen op het gebied van verkeer en vervoer en het integraal beheer openbare ruimte

-165.000

In 2023 is het structureel voor de GVVP maatregelen beschikbare bedrag opgenomen in de begroting. In 2021 zijn de werkelijke kosten voor GVVP lager geweest waardoor er nu een nadeel ontstaat.

-47.000

De opbrengsten voor leges kabels en leidingen worden voor 2023 op een normaal niveau geraamd. De opbrengst over 2021 was naar verwachting incidenteel hoger door de aanvragen voor aanleg glasvezel in de gemeente Heusden.

-57.000

Ten opzichte van 2022 is in 2023 sprake van hogere stelpost kapitaallasten op dit programma. Dit is het gevolg de aframing van de in 2022 niet benodigde stelpost kapitaallasten.

-133.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor de energiekosten van de openbare verlichting.

-454.000

Voor onderhoud van civieltechnische kunstwerken is in 2023 eenmalig een bedrag opgenomen voor groot onderhoud Albert Schweitzertunnel van € 700.000. Daar waren de kosten van het daadwerkelijke onderhoud in 2021 lager dan gemiddeld verwacht.

-765.000

In 2023 zijn de kapitaallasten hoger dan in 2021. Dit is het gevolg van de rente toerekening aan het krediet inzake GOL.

-86.000

Overige verschillen

-20.000

Saldo verschil

-2.852.000

 

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 11:58:42 met de export van 09/28/2022 11:36:47