Eigen vermogen
Het eigen vermogen kan als volgt gespecificeerd worden:
Eigen vermogen (x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Algemene reserve | 29.746 | 28.861 | 18.420 | 19.024 | 19.595 |
Bestemmingsreserves | 14.312 | 17.532 | 29.703 | 30.444 | 31.064 |
Resultaat | 3.703 | 64 | 1.395 | 5.332 | -450 |
Boekwaarde per 31 december | 47.761 | 46.457 | 49.518 | 54.800 | 50.209 |
Het verloop van de algemene reserve en de bestemmingsreserves wordt hierna weergegeven. Het resultaat dat is opgenomen komt overeen met het verwachte saldo volgens de meerjarenraming.
Reserves (x € 1.000) | Beginstand | Mutaties | Beginstand | Mutaties | Beginstand | Mutaties | Beginstand | Mutaties | Beginstand |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1-1-2023 | in 2023 | 1-1-2024 | in 2024 | 1-1-2025 | in 2025 | 1-1-2026 | in 2026 | 1-1-2027 | |
Algemene reserve | 29.746 | -885 | 28.861 | -10.441 | 18.420 | 605 | 19.024 | 571 | 19.595 |
Reserve onderhoud bewegingslokalen schoolgebouwen | 762 | 146 | 908 | 141 | 1.049 | 117 | 1.166 | 124 | 1.290 |
Reserve vervanging lichtmasten | 633 | - | 633 | - | 633 | - | 633 | - | 633 |
Reserve uitvoering baggerplan | 877 | 100 | 977 | 100 | 1.077 | 100 | 1.177 | 100 | 1.277 |
Reserve Bovenwijkse voorzieningen | 802 | 83 | 884 | 81 | 965 | 81 | 1.046 | - | 1.046 |
Reserve bijdrage bedrijven GOL | 1.062 | 129 | 1.192 | -1.192 | - | - | - | - | - |
Reserve sociaal domein | 1.270 | - | 1.270 | - | 1.270 | - | 1.270 | - | 1.270 |
Reserve Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) | 3.098 | 1.007 | 4.104 | 874 | 4.978 | 886 | 5.864 | 818 | 6.682 |
Reserve exploitatie riolering | 448 | - | 448 | - | 448 | - | 448 | - | 448 |
Reserve Rood voor groen | 1.735 | 61 | 1.796 | -810 | 986 | 187 | 1.174 | 207 | 1.381 |
Bestemmingsreserve kapitaallasten | 3.625 | 1.694 | 5.320 | 12.977 | 18.297 | -630 | 17.667 | -630 | 17.037 |
Bestemmingsreserves | 14.312 | 3.220 | 17.532 | 12.171 | 29.703 | 741 | 30.444 | 620 | 31.064 |
Algemene reserve
Het doel van de algemene reserve is drieledig:
- de algemene reserve dient als onderdeel van de benodigde weerstandscapaciteit om risico’s af te kunnen dekken die niet zijn afgedekt in de begroting, door verzekeringen of (bestemmingsreserves) zoals die opgenomen zijn in de risicoparagraaf;
- de algemene reserve dient als buffer voor het opvangen van nadelige rekeningresultaten indien blijkt dat begrote kosten en opbrengsten in de jaarrekening leiden tot een nadelig saldo;
- de algemene reserve kan worden ingezet voor het doen van (incidentele) uitgaven voor zover er ruimte is boven het vastgestelde minimumniveau.
De belangrijkste mutaties voor 2022-2026 betreffen:
- Effecten resultaatsbestemming jaarrekening 2021 (2022);
- Budgetoverhevelingen 2021 è 2022 (2022);
- Invoering omgevingswet (2022);
- Sloopkosten fase 1 en 2 scholen Kasteellaan (2022);
- Geraamde opbrengsten uit verkoop gemeentelijke eigendommen (2022);
- Tussentijdse winstnemingen uit grondexploitaties (2022-2026);
- Digitalisering bouwdossiers (2022);
- Frictiekosten Voorste Venne (2022 en 2023);
- Dotatie aan de voorziening achterstallig onderhoud wegen (2022;
- Digitalisering bouwdossiers (2022);
- De aanleg van een fietspad aan de Tuinbouwweg/D’Oultremondweg (2023);
- Groot onderhoud Burg. Schweitzertunnel (2023);
- Storting in de bestemmingsreserve kapitaallasten in verband met de realisatie van de GOL (2024)
Daarnaast is nog een bedrag gereserveerd voor eventueel kosten voor uitvoering van het IHP. De onttrekking hiervan is nog niet geraamd.
Bewegingslokalen (onderwijs), voorheen reserve Onderhoud Schoolgebouwen
Deze reserve was oorspronkelijk onderdeel van de reserve onderhoud schoolgebouwen. Vanaf 2015 zijn schoolbesturen wettelijk zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van schoolgebouwen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor het onderhoud van lokalen voor gymnastiekonderwijs en eventuele calamiteiten aan schoolgebouwen. Voor calamiteiten aan schoolgebouwen is in de reguliere exploitatie jaarlijks een bedrag geraamd. De reserve dient alleen nog voor het onderhoud aan bewegingslokalen.
De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van gebouwen of lokalen voor gymnastiekonderwijs. Kosten die hieruit voortvloeien kunnen schommelen. De reserve dient om deze schommelingen op te kunnen vangen.
Vervanging lichtmasten
De reserve is bestemd voor de vervanging van lichtmasten op basis van de beheerplannen. Jaarlijks wordt het verschil tussen geraamde kosten en werkelijke uitvoering gemuteerd met deze (egalisatie)reserve.
Voorziening en vervanging op basis van een beheerplan leidt tot de verplichte vorming van een voorziening. Dit vereist echter wel een actueel beheerplan. Voor de vervanging lichtmasten is geen actueel beheerplan, deze wordt op dit moment herzien. Op het moment dat herziening plaatsvindt zal de reserve worden omgezet naar een voorziening die aansluit op het beheerplan.
Uitvoering baggerplan
De reserve is ingesteld om de kosten van het baggeren van de watergangen op basis van het baggerplan Heusden 2012-2022 te dekken. Jaarlijks wordt € 100.000 ten laste van de exploitatie gestort in deze reserve. De werkelijke kosten van het baggeren worden ten laste van deze reserve gebracht. Omdat de jaarlijkse onderhoudsbedragen sterk wisselend zijn, is het noodzakelijk om te beschikken over een reserve.
Bovenwijkse voorzieningen
De reserve is ingesteld om de kosten van bovenwijkse voorzieningen af te dekken, die ontstaan naar aanleiding van de ontwikkeling van bouwlocaties. Vooralsnog zijn er alleen bij Geerpark, in samenwerking met Woonveste, afspraken gemaakt over afdrachten aan deze reserve. In de toekomst kunnen er vanuit de nog op te stellen nota kostenverhaal ook vanuit andere plannen (ontwikkelt door derden) toevoegingen aan deze reserve voortkomen.
Dotatie aan deze reserve vindt plaats per m² uitgeefbare grond ten laste van een grondexploitatie voor zover hiertoe besloten is.
Voor de financiering van vooraf vastgestelde bovenwijkse voorzieningen zullen bedragen onttrokken worden op het moment van uitvoering.
Reserve bijdrage bedrijven GOL
Sinds 2014 wordt van bedrijven OZB ontvangen ter financiering van de gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Deze door de bedrijven extra betaalde OZB is gelabeld voor de dekking van kapitaallasten van het GOL en wordt daarom gestort in deze reserve. In 2024 wordt voor de laatste keer de bijdrage gestort in deze reserve, dit omdat vanaf 2025 de kapitaallasten vanuit de investering vanuit het GOL verwacht worden. Ultimo 2024 wordt het saldo van deze reserve ingebracht in de reserve kapitaallasten om gedurende 40 jaar jaarlijks vrij te vallen voor de dekking van een deel van de kapitaallasten van de investeringen voor het GOL. De jaarlijks van bedrijven te ontvangen OZB zal vanaf 2025 dan voortaan binnen de exploitatie blijven staan ook ter dekking van de kapitaallasten van de investering voor het GOL.
Reserve sociaal domein
Met ingang van 1 januari 2015 heeft de rijksoverheid een groot aantal taken binnen het sociaal domein overgeheveld naar de gemeenten. Het gaat hierbij om taken op het gebied van (ondersteuning van) werk en inkomen (Participatiewet), taken op het gebied van jeugdhulp (Jeugdwet) en taken op het gebied van de Algemene wet bijzondere ziektekosten (Wet maatschappelijke ondersteuning). Leidraad bij de transitie is een omvorming van de zorg door het terugbrengen van ondersteuning en zorg naar en dichtbij onze inwoners en hun sociale omgeving. Hierbij wordt gekozen voor een integrale benadering, de zogenaamde 3-D benadering (één huishouden, één plan, één regisseur). De transitie in het sociaal domein is zo goed als gerealiseerd. De komende jaren ligt de nadruk op de transformatie van het sociaal domein.
De kosten in het sociaal domein worden vanaf 2019 reëel geraamd en maken net als allerlei andere beleidsterreinen onderdeel uit van de reguliere begroting. Gelet op de nog onzekere ontwikkelingen van het kostenverloop en de nog te realiseren transformatie blijft de reserve vooralsnog in stand. Eventuele forse kostenoverschrijdingen ten opzichte van de reële raming die niet binnen de reguliere exploitatie opgevangen kunnen worden en initiatieven om de transformatie vorm te geven worden uit de reserve gedekt. Voeding van de reserve vindt niet meer plaats
Reserve IHP
Op 11 juli 2017 heeft de raad ingestemd met het Integraal Huisvestingsplan onderwijs. In dit plan zijn de toekomstig verwachte investeringsuitgaven voor het upgraden, renoveren of nieuwbouw van de basisscholen binnen de gemeente opgenomen. Het gaat daarbij om forse investeringen waarbij de investeringsvolumes jaarlijks nogal verschillen. Om te voorkomen dat de exploitatie in jaren nauwelijks belast wordt en in andere perioden er piekbelastingen drukken op de exploitatie, is het voor een gelijkmatige druk op de begroting wenselijk om de lasten van het IHP te spreiden over de looptijd van het plan. Het plan zal periodiek worden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Voor het bepalen van de gemiddelde investeringslast wordt bij actualisatie van het IHP uitgegaan van een periode van 20 jaar. Voor de berekening van kapitaallasten wordt de dan geldende interne rekenrente aangehouden.
Het doel van de reserve is om schommelingen in de exploitatie voor de lasten van investeringen in het basisonderwijs te voorkomen en deze gelijkmatig over de looptijd te verdelen. De reserve wordt gevoed in jaren dat de werkelijke kapitaallasten van de geplande/werkelijk uitgevoerde investeringen lager zijn dan de gemiddelde jaarlast van het plan. Er worden bedragen uit de reserve onttrokken in de jaren dat de werkelijke kapitaallasten van de geplande/werkelijke uitgevoerde investeringen hoger zijn dan de gemiddelde jaarlast van het plan.
Reserve exploitatie Riolering
De commissie BBV heeft in een notitie Riolering richtlijnen geformuleerd op het terrein van de gemeentelijke rioleringstaak (financiële functie). Bij de richtlijnen wordt aangegeven wat de spelregels zijn voor het vormen van voorzieningen en reserves.
Voor riolering geldt dat een eventueel overschot op de exploitatie (exclusief kosten groot onderhoud rioolstelsel waarvoor een onderhoudsvoorziening beschikbaar is) in een jaar gestort mag worden in een egalisatiereserve. Middelen die via de rioolheffing geïnd zijn moeten voor het rioleringsdoel worden aangewend. In Heusden was sprake van een kostendekkend tarief dat in rekening wordt gebracht voor de reguliere exploitatie van rioleringstaken. Met het vaststellen van het Waterplan 2018-2022 is besloten tot de spaarvariant waarbij een hoger tarief bij de inwoners in rekening gebracht wordt voor afdekking van de toekomstige vervangingsinvesteringen op basis van het waterplan. Dit overschot en de besteding daarvan loopt via de spaarvoorziening Riolering. Naast deze kosten voor sparen en voor groot onderhoud zijn er ook de exploitatiekosten. Bij de verdere uitwerking van het vastgestelde Waterplan en een toets aan de BBV voorschriften is geconstateerd dat niet volstaan kan worden met één spaarvoorziening Riolering, maar dat ook nog één voorziening groot onderhoud riolering en een egalisatiereserve nodig is voor de exploitatiekosten. 2019 is het eerste jaar waarin de werkwijze van het nieuwe Waterplan is verwerkt.
In het meerjarige vastgestelde Waterplan is voor exploitatiekosten (jaarlijks terugkerende lasten van beheer, energie, schoonhouden, administratie, verzekering, enz) een (redelijk) een stabiele lijn opgenomen. Bij realisatie kunnen er afwijkingen ontstaan ten opzichte van de stabiele begroting. Deze afwijkingen in enig jaar in zowel positieve als negatieve zin kunnen geëgaliseerd worden met deze reserve.
Jaarlijks wordt het verloop van de budgetten die onderdeel uitmaken van de exploitatie van de gemeentelijke rioleringstaak gemonitord. Mocht er per saldo aan het eind van een jaar een overschot zijn dan wordt het overschot gestort in de reserve. Mocht er per saldo aan het eind van een jaar een tekort zijn dan wordt dit onttrokken uit de reserve. Indien de reserve een saldo kent van € 0 wordt een (verdere) overschrijding ten laste van het jaarrekeningresultaat gebracht.
Reserve Rood voor Groen
In het streekplan 2002 is een rood-met-groenregeling geïntroduceerd die met ingang van juli 2005 wordt toegepast. Uitbreidingslocaties gaan vaak ten koste van het buitengebied. Daarnaast wordt de regeling ook toegepast bij ontwikkelingslocaties in bestaand stedelijk gebied (inbreiding). De gedachte achter de rood met groenregeling is dat er geld gereserveerd wordt om deze aantasting van de ruimte in het buitengebied te compenseren met een kwaliteitsverbetering in het resterende buitengebied.
Per bestemmingsplan waarbij sprake is van uitleg of inbreiding wordt een vast bedrag per m² uitgeefbare grond gedoteerd aan de reserve. Op dit moment wordt hiervoor € 5 per m² uitgeefbare grond gehanteerd; de raad is bevoegd dit bedrag tussentijds aan te passen. De dotatie vindt plaats in het jaar nadat de betreffende grond is uitgegeven.
Per bestemmingsplan (voor zover dit bestemmingsplan rode ontwikkelingen mogelijk maakt) wordt aangegeven voor welke groene kwaliteitsverbeteringen deze middelen worden gereserveerd. Onder een kwaliteitsverbetering wordt begrepen alle projecten die zijn gericht op een aantoonbare en uitvoerbare verbetering van structuren of waarden op het vlak van natuur, water, landschap of cultuurhistorie. Ook verbeteringen van de extensieve recreatieve mogelijkheden van de omgeving behoren hiertoe. Ook kan een koppeling worden gelegd met de realisering van de ecologische hoofdstructuur en ecologische verbindingszones.
Voor de komende jaren is reeds besloten de reserve voor een bedrag van € 1.000.000 in te zetten voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) ter dekking van een deel van de groene projecten die met dit project worden gerealiseerd: de Ecologische Verbindingszone Drongelens Kanaal en de Eco Passage Vlijmen Oost.
Daarnaast is er een ‘Projectenboek groen’ opgesteld. Dit projectboek bevat een veelheid aan ideeën waar de compensatie ‘Rood voor Groen’ kan plaatsvinden. Het is de bedoeling om allereerst een aantal daarvan uit te werken. Voor de concrete uitvoering van projecten kan dan op basis van afzonderlijke besluiten gebruik worden gemaakt van een (gedeeltelijke) bijdrage vanuit de reserve ‘Rood voor Groen’. Ook het Groenstructuurplan kan het beleidskader vormen waaruit acties voortvloeien waarvoor de middelen uit de reserve ingezet kunnen worden ter dekking van te realiseren groenopgaven.
Reserve kapitaallasten
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van investeringen met economisch nut, maar met een maatschappelijk belang.
Er zijn twee stortingen voorzien
- 2023: Dekking fietspad Tuinbouwweg met een voeding uit de algemene reserve.
- 2024: Dekking deel investering GOL met een voeding uit de algemene reserve, de reserve Rood voor Groen en de reserve bijdrage bedrijven GOL;
De geraamde onttrekkingen in 2022 tot en met 2026 betreffen de reguliere afschrijvingslasten.