Programma Bestuur en beheer
Rekening 2021 | Begroting incl. wijzi-gingen 2022 | Begroting 2023 | Verschil | |
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 5.829 | 5.829 | 5.657 | |
Baten | 1.939 | 1.622 | 1.563 | |
Saldo | -3.567 | -4.082 | -4.654 | -572 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 444 | 150 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 225 | 0 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | -219 | -150 | -150 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.110 | -4.356 | -4.654 |
Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
Door de uitbreiding van het college met een vijfde wethouder nemen de salarislasten toe met circa € 120.000. Ook de uitbreiding van de raad met twee extra raadleden leidt tot hogere salarislasten (€ -10.000). Verder zijn de bezoldigingsbedragen van het college en de raad opgenomen conform de laatste circulaire. Dit leidt in totaliteit tot hogere salarislasten voor college en raad van € 178.000. | -178.000 |
De kosten voor pensioenuitkeringen voormalig wethouders zijn hoger dan in 2022 (€ -23.000) doordat er twee voormalig wethouders meer zijn ten opzichte van vorig jaar. Dit betreft toezeggingen van voor 2013. Daarnaast wordt er een extra bedrag (€ -35.000) gestort in de in 2013 gevormde voorziening voor de verplichtingen uit hoofde van de pensioenregeling voor wethouders. Deze voorziening is gevormd als gevolg van de gewijzigde regelgeving. Sindsdien hebben gemeenten de taak een voorziening te vormen voor het bedrag dat oud- en zittende wethouders aan pensioen hebben opgebouwd. | -58.000 |
Op het buurt bestuurt budget Hedikhuizen resteerde in 2021 een bedrag van | 80.000 |
De bijdragen aan de VNG en het A&O fonds zijn hoger dan in 2022 door de reguliere indexering, stijging van het aantal inwoners en een aantal extra structurele diensten waardoor de bijdrage hoger wordt. | -39.000 |
Burgerzaken | |
De lasten op het taakveld burgerzaken zijn in totaal € 17.000 hoger dan in 2022 door een stijging van de kosten voor de ICT systemen van burgerzaken (€ -7.500) en de verwachte daling van de legesinkomsten (€ -8.000), met name door minder paspoortenuitgiftes. | -17.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
Er worden vanuit diverse clusters iets meer uren doorbelast naar het beheer gemeentelijke eigendommen. Dit is deels te verklaren door een verschuiving van de personele inzet vanuit overhead en deels vanuit. andere taakvelden, waaronder bouwen en wonen waar minder ondersteuning van de kavelwinkel nodig is. Daarnaast is het uurtarief hoger in verband met Cao loonontwikkelingen. | -51.000 |
Het verhogen van de rekenrente van 0,5% naar 0,8% leidt tot hogere rentelasten. | -77.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor energiekosten. | -78.000 |
In 2022 zijn energie labels van de gemeentelijke gebouwen opgevraagd. Dit waren incidentele kosten. | 25.000 |
Het meerjarig onderhoudsplan gemeentelijke gebouwen (MJOP) kent een looptijd tot en met 2023. Voor de periode 2024-2029 is daarom een actualisatie van het MJOP nodig. Voor het opstellen hiervan wordt een extern adviesbureau ingeschakeld. De kosten hiervoor bedragen circa € 25.000. Dit bedrag is eenmalig beschikbaar gesteld in de 1e berap 2022. | 25.000 |
De reguliere pachtprijzen worden jaarlijks door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vastgesteld. Het tarief voor 2023 stijgt met 4% ten opzichte van 2022. | 32.000 |
Er worden met ingang van 2023 geen structurele opbrengsten meer voorzien vanuit de voormalige taakstelling verkoop gemeentelijke eigendommen. Eventuele verkopen leiden in dat geval tot een incidenteel voordeel wat bij de bestuursrapportage zal worden verantwoord. | -186.000 |
Begraven | |
Met ingang van 2023 zijn er extra middelen opgenomen voor incidentele kosten op begraafplaatsen, zoals het ruimen van vakken (€ -42.000). Daarnaast nemen de kosten voor interne uren toe (€ -5.000). Hier staat tegenover dat er meer inkomsten worden voorzien uit grafrechten en verlenging van reserveringen (€ 10.000). | -37.000 |
Overige verschillen | -35.000 |
Saldo verschil | -572.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:
Saldo begroting 2023 | -4.654 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -3.567 |
Nadelig verschil | -1.087 |
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
De salaris- en pensioenlasten voor (voormalig) wethouders en raadsleden zijn hoger dan in 2021. Sinds de verkiezingen in maart 2022 telt de gemeenteraad twee extra leden en is het college uitgebreid van 4 naar 5 wethouders. Verder zijn de bezoldigingsbedragen van het college en de raad opgenomen conform de laatste circulaire. | -338.000 |
De bijdragen aan de VNG en het A&O fonds zijn hoger dan in 2022 door de reguliere indexering, stijging van het aantal inwoners en een aantal extra structurele diensten waardoor de bijdrage hoger wordt. | -42.000 |
In 2020 is de wijkatlas uitgebracht. Dit gebeurt eens in de 2 a 3 jaar. Daardoor zijn er in 2021 geen kosten voor gemaakt. | -27.000 |
Burgerzaken | |
Door formatie-uitbreiding is de doorbelasting van uren in 2023 hoger dan in 2021. Het betreft met name de clusters Burgerzaken (€ -85.000) en Veiligheid & Handhaving (€ -31.000). Daarnaast is het uurtarief hoger in verband met Cao loonontwikkelingen. | -122.000 |
In 2021 heeft de verkiezing voor de Tweede Kamer plaats gevonden. In 2023 is de verkiezing voor de Provinciale Staten en Waterschap. De kosten hiervoor zijn, mede doordat er vooralsnog geen extra corona maatregelen nodig zijn, lager. | 75.000 |
Er worden minder legesinkomsten verwacht uit de afgifte van rij- en reisdocumenten. | -45.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
Het totaal behaalde netto resultaat uit de verkoop van gemeentelijke eigendommen bedroeg in 2021 € 543.000. Voor 2023 worden geen verkopen meer voorzien. | -543.000 |
In 2021 is het saldo van de totale transactie Overstortweg ten behoeve van het GOL als afschrijving verwerkt. Dit was een incidentele last, zodoende een voordeel in 2023. Overigens stond hiertegenover een vrijval uit de reserve Rood voor Groen van gelijke omvang. | 98.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor energiekosten. | -64.000 |
De begrote pachtinkomsten (€ 22.000) en te ontvangen erfpachtcanons (€ 30.000) zijn hoger dan in 2021. | 52.000 |
Door lagere exploitatielasten en hogere inkomsten is er in 2021 een voordeel ontstaan op de structurele budgetten voor het beheer en onderhoud van Landgoed Steenenburg (€ 37.000). Deze zijn in 2023 weer op het reguliere niveau zijn geraamd. In combinatie met gestegen energieprijzen (€ 22.000) leidt dit tot een nadeel in 2023 ten opzichte van 2021. | -59.000 |
Begraven | |
Met ingang van 2023 zijn er extra middelen opgenomen voor incidentele kosten op begraafplaatsen, zoals het ruimen van vakken (€ -42.000). | -42.000 |
Overige verschillen | -30.000 |
Saldo verschil | |
-1.087.000 |