Home

Financiële begroting

Programma  Sport en cultuur

 

Rekening 2021

Begroting incl. wijzi-gingen 2022

Begroting 2023

Verschil

Financiën (* 1.000)

Lasten

7.636

8.152

8.957

Baten

2.082

1.975

2.074

Saldo

-5.554

-6.178

-6.883

-705

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

0

0

0

Onttrekkingen uit reserves

75

50

25

Per saldo mutaties reserves

75

50

25

Saldo inclusief mutaties reserves

-5.479

-6.128

-6.858

Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Sport

Aan dit programma worden in 2023 meer interne uren toegerekend dan over 2022 door de formatie uitbreiding met een beleidsmedewerker sport en bewegen met inbegrip van het uitvoering geven aan het nieuwe visiedocument Bewegen en Ontmoeten.

-77.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor energiekosten van sportgebouwen. Hierbij is al rekening gehouden met het geheel gasloos worden van zwembad Die Heygrave per 2023. Ten opzichte van 2022 betekent dit een voordeel van € 78.000.

-148.000

De afronding van de verduurzaming van zwembad die Heygrave leidt tot hogere kapitaallasten ten opzichte van 2022.

-183.000

Voor de herinrichting van De Schroef vragen de initiatiefnemers een bijdrage aan de gemeente. Op basis van het projectplan van Stichting de Schroef worden de kosten hiervoor geraamd op € 1.335.000. Een deel van deze kosten kan niet geactiveerd worden en is in de begroting 2023 opgenomen als last in de exploitatie. Het beschikbaar stellen van zowel deze middelen als votering van het krediet geschiedt op basis van een separaat raadsvoorstel.

-537.000

In de eerste bestuursrapportage 2022 zijn middelen beschikbaar gesteld om het initiatief van stichting ‘Hoge Heide 2025’ te ondersteunen. Het betrof incidentele kosten.

33.000

In 2018 is samen met de sportverenigingen en diverse maatschappelijk betrokken partners een Lokaal Sportakkoord gesloten. Voor de uitvoering hiervan ontvangt de gemeente tot en met 2022 een subsidie van in basis € 30.000 per jaar. Er is een vervolg aangekondigd voor der periode 2023-2026, maar dit is nog niet geconcretiseerd. Voorzichtigheidshalve is hiervoor nog geen raming opgenomen. Tegenover deze inkomsten staan gelijke uitgaven. Ten opzichte van 2022 leidt dit dus vooralsnog tot een nadeel aan de inkomstenzijde, maar een voordeel aan de lastenzijde.

-30.000
30.000

Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Doordat investeringskredieten en de uitgavenbudgetten waar dit op van toepassing is, zoals bijvoorbeeld de onderhoudskosten, van jaar op jaar fluctueren geldt dat ook voor recht op compensatie. Per saldo is dit budgettair neutraal.

-131.000
131.000

Overige verschillen sport

13.000

Cultuur

In 2021 heeft het Rijk diverse steunpakketten aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de instandhouding van de culturele infrastructuur gedurende de corona pandemie. Hiervoor diverse subsidieregelingen vastgesteld waaruit lokale maatschappelijke organisaties een subsidie hebben ontvangen. Een aantal van deze subsidieregelingen loopt nog door in 2022, waarvoor een bedrag van € 183.000 is overgeheveld bij de jaarrekening 2021. Daarnaast ontving de Voorste Venne in 2022 incidenteel een extra subsidie ten behoeve van frictiekosten en weerstandsvermogen van € 50.000. Deze wordt jaarlijks met € 25.000 afgebouwd.

208.000

Bij de jaarrekening 2021 is een bedrag van € 74.700 overgeheveld naar 2022 ten behoeve van de nog niet gerealiseerde ontvlechting van de nutsvoorzieningen na de renovatie van de Voorste Venne. De verwachte oplevering is in het 3e kwartaal van 2022. Het betreft een incidenteel voordeel. Daar staat tegenover dat de kapitaallasten hoger zijn door het verhogen van de rekenrente van 0,5% naar 0,8%. Per saldo een voordeel ten opzichte van 2022 van € 65.000.

65.000

Indexering van diverse subsidiebudgetten.

-65.000

Overige verschillen cultuur

-14.000

Saldo verschil

-705.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:

Saldo begroting 2023

-6.883

Saldo jaarrekening 2021

-5.554

Nadelig verschil

-1.329

Voornaamste verschillen:

Sport

Ten opzichte van 2021 worden er meer uren toegerekend aan het taakveld sport. Dit komt deels doordat de sportaccommodaties in 2021 een deel van het jaar gesloten waren als gevolg van de corona pandemie waardoor er toen minder uren aan het taakveld sport zijn toegerekend. Daarnaast wordt de formatie in 2023 uitgebreid met een beleidsmedewerker sport en bewegen.

-210.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen is op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding een hoger bedrag opgenomen voor energiekosten van sportgebouwen.

-143.000

Met name de afronding van de verduurzaming van zwembad die Heygrave leidt in 2023 tot hogere kapitaallasten ten opzichte van 2021 (- € 171.000). Echter doordat de opbrengsten van zwemlessen (€ 17.000), banen- en doelgroep zwemmen (€ 97.000) en verhuur (€ 44.000) weer op het niveau van voor de corona pandemie zijn begroot en de onderhoudskosten in 2021 incidenteel hoger lager (€ 19.000), is het verschil tussen 2023 en 2021 voor de totale accommodatie bezien minimaal. Alle budgetten in ogenschouw nemend een voordeel van € 3.000.

3.000

Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter -compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Doordat investeringskredieten en de uitgavenbudgetten waar dit op van toepassing is, zoals bijvoorbeeld de onderhoudskosten, van jaar op jaar fluctueren geldt dat ook voor recht op compensatie. Per saldo is dit budgettair neutraal.

177.000
-177.000

Voor de herinrichting van De Schroef vragen de initiatiefnemers een bijdrage aan de gemeente. Op basis van het projectplan van Stichting de Schroef worden de kosten hiervoor geraamd op € 1.335.000. Een deel van deze kosten kan niet geactiveerd worden en is in de begroting 2023 opgenomen als last in de exploitatie. Het beschikbaar stellen van zowel deze middelen als votering van het krediet geschiedt op basis van een separaat raadsvoorstel.

-537.000

Vanwege de coronamaatregelen konden zwembaden en sportaccommodatie (binnen- en buitensport) in 2021 meermaals niet of maar beperkt gebruikt worden. Hiervoor zijn door de Rijksoverheid twee compensatieregelingen in het leven geroepen: de ‘SPUK IJZ’ ter compensatie van het exploitatieverlies voor zwembaden en de regeling ’tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19’ ter compensatie van de gemiste huurinkomsten bij sportaccommodaties. Een deel van de in 2021 ontvangen compensatie (€ 232.000) had nog betrekking op 2020. Het nadeel was echter al in de jaarrekening 2020 verwerkt en leidde derhalve tot een incidenteel voordeel in 2021. Voor zover de in 2021 ontvangen compensatie betrekking had op 2021 (€ 269.000) stonden daar in dat jaar ook lagere inkomsten tegenover. In 2023 zijn de inkomsten van het zwembad en uit de verhuur van sportaccommodaties weer op het niveau van voor de corona pandemie begroot en wordt er geen compensatie verwacht.

-501.000
269.000

Conform het BBV mogen de investeringskosten voor zogenaamde SAAS oplossingen niet geactiveerd worden, maar dienen deze ten laste van de exploitatie te komen. Dit geldt ook voor de in 2020/2021 aangeschafte software applicatie van het sportbedrijf. In 2023 zijn alleen de jaarlijkse contractkosten begroot.

67.000

De kosten voor het onderhoud aan de (natuur gras) sportvelden op de diverse sportparken zijn de afgelopen jaren explosief gestegen door de toenemende jaarlijkse kosten van groot onderhoud en bemesting van de velden.

-57.000

Ten opzichten van 2021 nemen de kapitaallasten van sportpark de Hoge Heide en sport- en recreatiepark De Schroef toe door de investering in een nieuw waterveld voor de hockeyclubs VMHC en MHCD.

-50.000

Overige verschillen sport

-20.000

Cultuur

Door indexering zijn de diverse norm-, waarderings- en budget subsidies in 2023 hoger dan in 2021.

-102.000

Er worden in 2023 meer uren toegerekend aan het taakveld cultuur doordat er in 2021 tijdelijk oningevulde vacatureruimte bestond.

-21.000

Overige verschillen cultuur

26.000

Saldo verschil

-1.329.000

 

Deze pagina is gebouwd op 09/28/2022 11:58:42 met de export van 09/28/2022 11:36:47