Programma Sociaal domein
| Rekening 2021 | Begroting incl. wijzi-gingen 2022 | Begroting 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 51.147 | 46.987 | 47.346 | |
Baten | 16.417 | 9.355 | 8.569 | |
Saldo | -34.730 | -37.633 | -38.777 | -1.144 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 1.533 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen uit reserves | 1.689 | 1.607 | 0 | |
Per saldo mutaties reserves | 156 | 1.607 | 0 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -34.574 | -36.025 | -38.745 |
Toelichting begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden in 2023 minder interne kosten toegerekend dan over 2022. In 2022 zijn tussentijds extra middelen beschikbaar gesteld vanwege wachtlijsten. | 40.000 |
---|---|
De kosten voor hulp bij het huishouden (HBH) blijven stijgen. Voor een deel is dit het gevolg van een nog steeds merkbare stijging van het aantal cliënten als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Daarnaast is rekening gehouden met een verwachte indexering van het tarief.Ten opzichte van de verwachte ontwikkeling 2022 is rekening gehouden met 0,5% voor een toename van het aantal cliënten (groei) en een loon/prijsstijging van ongeveer 3%. | -554.000 |
De verwachting is dat kosten voor begeleiding (Zorg in Natura, ZIN) ten opzichte van de begroting 2022 licht afnemen. Rekening houdend met de jaarlijkse indexering van tarieven en daarnaast de afname van het aantal cliënten worden de kosten voor 2023 lager geraamd. Voor ZIN worden de kosten € 46.000 lager begroot. De kosten voor PGB begeleiding nemen naar verwachting met € 90.000 af. Onder begeleiding valt ook het maatwerk Wmo en de out-of-the-boxoplossingen (inzet vanuit Wmo voor oplossingen die wel bijdragen aan de oplossing, maar feitelijk geen ondersteuning zijn). De kosten voor maatwerk Wmo nemen naar verwachting met € 128.000 af. | 264.000 |
Voor de begroting van de kosten jeugdhulp 2022 is op onderdelen afgeweken van de regionaal opgestelde begroting Jeugdhulp. Dit omdat de regionale begroting uitgaat van de 3e prognose 2021 terwijl het daadwerkelijk resultaat over 2021 een forse afwijking in positieve zin liet zien. Er is gekozen om op basis van realisatie 2021 en aannames voor ontwikkeling 2022 en 2023 een begroting op te stellen. Het verschil zit met name in de aannames voor de jaarlijkse prijsstijging en de verwachte groei. Daarnaast zijn de regionale kosten voor jeugdhulp in de gemeentelijk begroting lager opgenomen als gevolg van de nieuwe werkwijze vanaf 2022. Eind 2021 is besloten om te gaan werken met een Heusdens JGT (jeugd en gezinsteam). Voor dekking van deze kosten is een structurele besparing in geschat van ruim 1 miljoen euro. Hier tegenover staan de kosten voor de vorming en bemensing van het JGT. | -155.000 |
De kosten voor de inhuur ten behoeve van vorming van het jeugd en gezinsteam zijn in 2023 omdat in 2022 nog sprake was van een incidentele component (budgetoverheveling voor kwartiermaker). | 96.000 |
In 2022 is incidenteel een budgetoverheveling vanuit 2021 beschikbaar voor eenzaamheid. Hierdoor ontstaat in 2023 een voordeel ten opzichte van 2022. | 59.000 |
De kosten voor het gebruik van de regiotaxi zijn in 2022 weer toegenomen nadat het gebruik over de jaren 2020 en 2021 lager was als gevolg van corona. | -44.000 |
In de begroting 2022 was een bedrag van € 60.000 opgenomen voor praktijkondersteuning via de huisarts. Daarnaast was nog een budgetoverheveling vanuit 2021 ad € 30.000 beschikbaar. Hierdoor ontstaat nu een voordeel in 2023. | 90.000 |
De woningaanpassingen worden duurder waardoor een bijstelling van het budget verwerkt is. | -38.000 |
De kosten en het gebruik van rolstoel- en vervoersvoorzieningen zijn gestegen waardoor een bijstelling van het budget verwerkt is. | -84.000 |
De inkomsten uit eigen bijdrage voor WMO-voorzieningen zijn vanaf 2021 aan het toenemen. Er wordt € 72.000 een meeropbrengst geraamd. | 72.000 |
De subsidies voor Sociaal Cultureel werk zijn in 2023 lager dan in 2022. | 158.000 |
Subsidieverlening aan O3 op basis van uitvraag voorliggend veld. Aan deze post is een budget ad € 185.000 toegevoegd voor extra inzet jongerenwerkers via O3 (VJN 2022). | -185.000 |
Bij de septembercirculaire gemeentefonds 2020 is een bedrag beschikbaar gesteld voor de aanpak van dak- en thuisloosheid. Het hiervoor ontvangen bedrag is in 2022 middels budgetoverheveling incidenteel ingezet voor dak- en thuislozen. | 39.000 |
Voor het ondersteunen van initiatieven die duurzaam werken aan het verminderen of voorkomen van eenzaamheid heeft het college op 12 juli besloten om voor 4 jaar (2023 tm 2026) een jaarlijks budget op te nemen van € 20.000 (VJN 2022). | -20.000 |
In 2021 en 2022 waren tijdelijk middelen opgenomen voor het lokaal preventieakkoord. Dit geeft een voordeel in 2023. | 38.000 |
De gemeentelijke bijdrage stijgt in 2023 met € 1.168.000 ten opzichte van de begroting 2022. Dit komt door een drietal effecten. Ten eerste stijgt de deelnemersbijdrage (1ste berap 2022 van Baanbrekers) van € 659.000 als gevolg van de dalende rijksinkomsten voor inkomensvoorzieningen (BUIG). Ten tweede worden er rijksmiddelen van de integratie-uitkering participatie overgeheveld naar de algemene uitkering (€ 190.000). Dit verschuift dus van de doorbetaling van participatiemiddelen naar de gemeentelijke bijdrage. Het laatste effect is de stijging van de deelnemersbijdrage bij de begroting 2023 van Baanbrekers ten opzichte van 2022 van € 319.000. | -1.168.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2023 wordt minder ontvangen dan over 2022. Op dit programma worden de lasten verantwoord en de rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen als onderdeel van de algemene uitkering gemeentefonds. | 240.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2022 vastgestelde begroting hoger. | -37.000 |
In de begroting wordt en bedrag van € 22.000 meer geraamd voor huuropbrengst Kinderopvang. | 22.000 |
Er is een bedrag van structureel € 40.000 voor respijtzorg opgenomen in de begroting 2023. (o.a. voor voortzetting Zorgoppas ter verlichting van mantelzorgers) (VJN 2022). Daarnaast is nog € 5.000 structureel werkbudget opgenomen voor de coalitie Kom Erbij (VJN 2022). | -45.000 |
Voor de nieuwe Wet inburgering zijn bij de meicirculaire 2022 middelen beschikbaar gesteld. Vanaf 2023 zal integratie uitkering inburgering onderdeel worden van de algemene uitkering vanwege de nieuwe verdeling gemeentefonds. Ook voor 2023 en verder zijn middelen beschikbaar gesteld voor de leerbaarheidstoets. Het bedrag voor 2023 dat nu is toegekend bedraagt € 11.000 voor alle jaren 2023 t/m 2027. Op 8 maart 2022 heeft het college ingestemd met de offerte van Baanbrekers voor de uitvoering van deze nieuwe wet. Het budget is structureel met € 26.000 bijgesteld (VJN 2022). | 64.000 |
Voor de verkenning van het initiatief in Elshout wordt eenmalig een bedrag van € 30.000 opgenomen in 2023. | -30.000 |
In 2022 was eenmalig een budget opgenomen voor herontwikkeling Kasteellaan. Dit geeft een voordeel in 2023. | 20.000 |
Overige verschillen | 14.000 |
Saldo verschil | -1.144.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2023 ten opzichte van jaarrekening 2021:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2023 | -38.777 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2021 | -34.730 |
Nadelig verschil | -4.047 |
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma zijn voor 2023 minder interne kosten toegerekend.Dit is met name het gevolg van de over 2021 tussentijds extra beschikbaar gestelde middelen voor het wegwerken van wachtlijsten. Hierdoor is het verschil met de begroting 2023 klein. | 20.000 |
---|---|
De kosten voor hulp bij het huishouden zijn hoger als gevolg van tariefsverhogingen en een toename van het aantal cliënten dat een beroep op de voorziening doet. | -485.000 |
De kosten voor begeleiding zijn niet elk jaar gelijk. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen en anderzijds ook het gevolg de ontwikkeling van het aantal cliënten en de ontwikkeling van de kosten voor maatwerk Wmo. Voor 2023 worden de kosten iets hoger ingeschat dan de werkelijke kosten over 2021. | -30.000 |
De kosten van de Jeugdzorg zijn nog steeds niet stabiel. Enerzijds is dit het gevolg van tariefstijgingen waardoor de zorg duurder wordt. We zien ook de aantallen jeugdigen in zorg nog stijgen. In de begroting 2023 is geen rekening gehouden met een mogelijke besparing als gevolg van de nieuwe regionale inkoop van jeugdhulp. Die zal zeker niet in het eerste jaar gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast zijn de regionale kosten voor jeugdhulp in de gemeentelijk begroting lager opgenomen als gevolg van de nieuwe werkwijze vanaf 2022. Eind 2021 is besloten om te gaan werken met een Heusdens JGT (jeugd en gezinsteam). Voor dekking van deze kosten is een structurele besparing in geschat van ruim 1 miljoen euro. Hier tegenover staan de kosten voor de vorming en bemensing van het JGT. De kosten voor de inzet van maatwerk en PGB ten behoeve van jongeren zijn iets lager ingeschat. In vergelijking met de werkelijke kosten 2021 speelt ook mee dat in de jaarrekening 2021 een voordelige afrekening over het jaar 2020 verwerkt is. | -378.000 |
In vergelijking met de jaarrekening 2021 valt het verschil met betrekking tot het Heusdens Jeugd en Gezinsteam op. De kosten hiervoor zijn vanaf 2022 verwerkt in de begroting waardoor een nadeel ontstaat. | -1.255.000 |
Op basis van het huidige aantal in gebruik zijnde hulpmiddelen zoals rolstoelen en het gebruik van de regiotaxi verwachten we hogere kosten daarnaast waren de kosten voor woningaanpassingen in 2021 incidenteel hoog. | -58.000 |
De gemeentelijke bijdrage stijgt in 2023 met € 1,9 mln ten opzichte van de jaarrekening 2021. In 2021 is een deel van het nadeel dat Baanbrekers had uit de algemene reserve van Baanbrekers bekostigd (€ 270.000). De gemeentelijke bijdrage in de jaarrekening 2021 oogt daardoor lager. In de primaire begroting 2023 van Baanbrekers is de gemeentelijke bijdrage € 1.040.000 hoger dab de jaarrekening 2021. Door dalende rijksmiddelen voor inkomensvoorziening stijgt de gemeentelijke bijdrage verder met € 660.000. Ook verschuift een deel van de integratie-uitkering participatie naar de algemene uitkering. Dat betekent dat deze middelen niet meer via de participatiemiddelen worden doorbetaald aan Baanbrekers, maar via de gemeentelijke bijdrage. | -1.889.000 |
De kosten voor schuldhulpverlening zijn in 2023 hoger. De kosten waren over 2021 lager dan gemiddeld over de jaren. | -120.000 |
In 2023 is geen budget opgenomen voor praktijkondersteuning bij de huisartsen. Dit maakt onderdeel uit van het Heusdens Jeugd en gezinsteam. | 30.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2023 wordt minder ontvangen dan over 2021 en dus ook minder doorgesluisd. Op dit programma worden de lasten verantwoord zodat hier een voordeel ontstaat. De rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen. | 386.000 |
In 2021 waren middelen ontvangen voor het lokaal preventieakkoord. Dit geeft een nadeel in 2023. | -38.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2023 vastgestelde begroting hoger dan de kosten voor 2021. Dit komt met name door de indexering voor 2 jaar. | -119.000 |
Voor de indexering van subsidies is een bedrag opgenomen | -130.000 |
Overige verschillen | 19.000 |
Saldo verschil | -4.047.000 |