De gemeente is op dit moment eigenaar en beheerder van circa 3,03 miljoen vierkante meter verharding. Het wegenbeleid is erop gericht dat de gebruikers erop kunnen vertrouwen dat zij op een goede manier gebruik kunnen maken van de wegen. Onderhoudswerkzaamheden vinden plaats op basis van visuele inspecties en maatregeltoetsen. Er wordt daarbij gekeken hoe de (verkeers-) veiligheid van alle (verkeers-)deelnemers in de openbare ruimte kan worden gewaarborgd.
Het gewenste onderhoudsniveau van de wegen is opgenomen in het IBOR-plan dat in september 2021 door de raad is vastgesteld. Op 27 september 2022 is een meer gedetailleerde uitwerking in een geactualiseerd beleidsplan en uitvoeringsplan met bijbehorend meerjarig kostendekkingsplan aan de raad voorgelegd.
Dit plan geeft een doorkijk van benodigde en beschikbare middelen. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen een planperiode van 1 tot 5 jaar op basis van weginspecties en een daarop volgende periode van 6 tot 10 jaar op basis van kosten kentallen en algemene uitgangspunten.
Het beleids/beheerplan wegen, en dan met name de uitvoeringsplanning, wordt elke twee jaar op basis van actuele weginspecties geactualiseerd. Zo ontstaat een voortschrijdende planning waarmee zo goed mogelijk aangesloten kan worden op de onderhouds- en herinrichtingsopgave van andere disciplines en relevante ontwikkelingen zoals de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat maar ook ontwikkelingen zoals de wateropgave, glasvezel en energietransitie.
Onderhoudstoestand wegen:
Periodiek worden de wegen binnen de gemeente op kwaliteit geïnspecteerd volgens de CROW-richtlijnen. Met de resultaten van deze visuele inspectie (augustus/september 2021) kan er iets gezegd worden over de onderhoudstoestand.
Bij deze weginspectie waarbij uitgegaan is van de in het IBOR afgesproken kaders (niveau B\C) is op meerdere plekken kwaliteitsniveau D vastgesteld. Hieruit blijkt dat er sprake is van een aanzienlijke onderhoudsopgave.
De kwaliteit van de wegvakken die zijn beoordeeld op D-niveau ligt onder het in september vast gestelde kwaliteitsniveau waardoor sprake is van achterstallig onderhoud, Dit leidt echter niet automatisch tot acuut onveilige situaties en/of een situatie waarbij er sprake is van kapitaalvernietiging. In zijn algemeenheid zijn wij van mening dat er op dit moment geen evident onveilige situaties zijn als gevolg van achterstallig onderhoud. Vanuit de technische inhoud wordt momenteel gekeken naar wegvlakken die geïnspecteerd zijn op kwaliteit D. Als uit die inspecties blijkt dat er toch sprake is van onveilige situaties dan zullen we op basis van de beschikbare middelen ook direct handelen. De toezichthouder en de wegbeheerder houden ten alle tijden controle op de kwaliteit en ongewenste situaties. Naast de beschikbare middelen voor groot onderhoud is er een structureel bedrag van € 220.000 beschikbaar voor klein onderhoud.
Hoewel in de standaard CROW-tabel de term kapitaalvernietiging wordt gebruikt bij kwaliteitsniveau D is dat zeker niet in alle gevallen per direct het geval. Dat hangt mede af van het type verharding (asfalt, beton of klinkers) en de ondergrond (zand, klein, veen). Bij elementverhardingen zal niet snel kapitaalvernietiging optreden, ook als het als kwaliteitsniveau D is aangemerkt. Dit vanwege het feit dat een groot deel van de gemeente op zandgrond ligt en omdat oneffenheden in bestrating eenvoudig en snel te herstellen zijn.
In het raadsvoorstel van 27 september 2022 inzake het Beleidsplan Wegen, is een financiële vertaling gemaakt van de eerder genoemde onderhoudsopgave en zijn de financiële gevolgen van achterstallig onderhoud in beeld worden gebracht. Voor asfaltwegen met een kwaliteitsniveau D is een voorziening achterstallig onderhoud gevormd van € 2,3 mln. In 2022 is ook een extra opdracht voor onderhoudswerkzaamheden gegeven om zoveel als mogelijk wegen met kwaliteitsniveau D aan te pakken.