Nationale Woon- en Bouwagenda
In maart 2022 heeft de minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening de nationale Woon – en Bouwagenda en het programma woningbouw gepresenteerd. Met de agenda wil het kabinet de regie op de volkshuisvesting hernemen. Langs een zestal programmalijnen worden doelstellingen en een programmatische aanpak gepresenteerd om samen met partners (provincies, regio’s, gemeenten, corporaties en ontwikkelaars) de oorzaken en problemen op de woningmarkt aan te pakken;
1. Programma woningbouw (maart 2022)
De doelstelling van het programma woningbouw is om de woningbouw te versnellen met als doel het realiseren van 900.000 woningen in 2030.
2. Programma ‘een thuis voor iedereen’ (mei 2022)
Doel van dit programma is het zorgen voor voldoende betaalbare woningen (van de te realiseren 900.000 woningen is het streven 2/3 hiervan in de betaalbare categorie te realiseren) voor alle aandachtsgroepen, het toewerken naar meer balans in de woningvoorraad (met een streven naar een aandeel van 30% sociaal per gemeente) en het maken van regionale prestatieafspraken die gemonitord zullen worden;
3. Programma betaalbaar wonen (mei 2022)
Dit programma richt zich op problemen die ervoor zorgen dat mensen geen passende woning kunnen vinden, het aanpakken van te hoge woonlasten en het verbeteren van bescherming van kopers en huurders;
4. Programma Leefbaarheid en Veiligheid (juli 2022)
Dit programma richt zich op het verbeteren van leefbaarheid en veiligheid van de meest kwetsbare gebieden in Nederland;
5. Programma versnelling verduurzaming gebouwde omgeving (juni 2022)
Dit programma gaat in op de wijze waarop de bebouwde omgeving versneld kan worden verduurzaamd. Het accent ligt hierbij op het terugdringen van energiebehoefte;
6. Programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (juli 2022)
Dit programma richt zich op het bevorderen dat ouderen in de toekomst langer zelfstandig kunnen blijven wonen op een plek waarin ze zich thuis voelen. Ten aanzien van bouwen en wonen richt het programma zich op het toevoegen van meer nultreden- en geclusterde woningen en de doorstroming van ouderen naar dit type woning.
Met bovengenoemde nationale Woon- en Bouwagenda en de afgeleide programma’s staat er op het gebied van Bouwen en Wonen het nodige te gebeuren. Op dit moment is het nog te vroeg om hier al de concrete effecten voor Heusden uit de destilleren. Veel van de genoemde doelstellingen zullen nog in overleg met de partners uitgewerkt moeten worden. Een voorbeeld daarbij zijn de zogenaamde regiodeals. In de regio Noord-oost Brabant wordt momenteel gewerkt aan de totstandkoming hiervan. In de deal zal per regio / gemeente worden aangegeven hoe de beoogde aantallen nieuwe te realiseren woningen (in / voor de verschillende prijscategorieën / doelgroepen) worden gerealiseerd.
Woningbouwprogramma
In september 2020 heeft de provincie de prognosecijfers voor de ontwikkeling van de bevolking en woningvoorraad voor het laatst geactualiseerd. De provinciale prognoses van 2020 vormen de basis voor de herziening van de woningbouwplanning. Hierin is vastgelegd dat de opgave van de gemeente Heusden voor de periode 2022-2030 een toename van ca. 1.950 woningen betreft. Ook in de jaren daarna wordt nog een groei van het aantal huishoudens en dus woningen voorzien, maar in een lager tempo. In de gemeentelijke woningbouwplanning zijn ca 2.000 woningen voorzien in de periode van 2022 tot en met 2030, waarbij tweederde wordt gerealiseerd in de eerste vijf jaar.
Omgevingswet
De in 2016 vastgestelde Omgevingswet treedt naar verwachting per 1 januari 2023 in werking. Daarover is nog onzekerheid omdat de Eerste Kamer pas definitief met deze invoeringsdatum instemt als er meer zekerheid is over een goed werkend digitaal stelsel bij invoering van de wet.
De impact van de Omgevingswet is groot. Het stelsel van structuurvisie, bestemmingsplan en omgevingsvergunning wordt vervangen door een nieuw instrumentarium van omgevingsvisie, omgevingsplan en een verder geïntegreerde omgevingsvergunning.
Huisvesting bijzondere doelgroepen
Al een aantal jaar wordt ingezet op het bieden van zorg in en door de maatschappij en buiten de muren van instellingen en deze beweging maakt het noodzakelijk dat er voldoende aanbod is van woningen waar zorg aan huis kan worden geleverd om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen. De meest recente ontwikkeling op dit gebied spitst zich toe op de mensen die afhankelijk zijn van vormen van beschermd wonen. Op advies van de Commissie Dannenberg stuurt het kabinet aan op zo optimaal mogelijke participatie en het voorkomen van uitsluiting van deze doelgroep. De daarvoor in regionaal verband vastgestelde meerjarenagenda stuurt aan op het realiseren van voldoende geschikte woningen, het sneller signaleren van beginnende problemen en goede toegang tot voorzieningen.
In samenspraak met Woonveste en zorgaanbieder Mijzo is gewerkt aan de totstandkoming van het visiedocument ‘’Langer en beter thuis wonen voor ouderen in Heusden’’. Dit visiedocument fungeert als toetstingskader voor de nadere uitwerking hiervan per kern in de komende jaren.
Woonwagens
Het Rijk heeft in juli 2018 een nieuw kader gepubliceerd voor gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid. Aanleiding hiervoor zijn een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en een rapport van de Nationale Ombudsman. Op grond van de uitspraak van het Hof heeft de culturele identiteit van woonwagenbewoners een beschermde status. Wat voor gevolgen dit heeft op het beleid voor woonwagens is onderwerp van gesprek. In de woningbouwregio Noordoost Brabant is het regionaal handelingsperspectief woonwagenbeleid opgesteld. Naar aanleiding daarvan is een woningbehoefte onderzoek uitgevoerd die de vraag naar standplaatsen in beeld brengt, zijn toewijzingskaders geformuleerd en zijn gesprekken gevoerd met de woningbouwcorporaties over de invoering van een centrale wachtlijst. Daarnaast is onderzoek gedaan naar de uitbreidingsmogelijkheden van de verschillende woonwagenlocaties in Heusden. In de tweede helft van 2022 worden de resultaten van de verschillende onderzoeken aan de raad voorgelegd met de vraag of het huidige Heusdens beleid - gericht op een brandveilige herinrichting van de 24 standplaatsen / kavels, het tegengaan van bedrijvigheid en waar mogelijk privatisering van de bestaande gemeentelijke standplaatsen - geactualiseerd dient te worden.