Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
- De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026 (versie 2022).
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het vertalen van het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen naar een uitvoeringsprogramma.
- In 2022 is De Leilinde gesloopt en zal worden gestart met de bouw van het nieuw integraal kindcentrum in Oudheusden.
- In 2021 zijn de voorbereidingen gestart voor de bouw van de vervangende nieuwbouw voor basisschool de Bussel in De Grassen. Basisschool De Bussel kan onderdeel zijn van een maatschappelijke voorziening in De Grassen. Dit wordt verder onderzocht.
- In 2022 is een onderzoek gestart hoe de bekostiging zou kunnen plaatsvinden van de eventuele nieuwbouw van het d’Oultremont College in Drunen. OMO staat bij bekostiging open voor het verder decentraliseren van de middelen. Dit betekent dat de investering voor de nieuwbouw wordt gedaan door OMO en gemeente Heusden op basis van een overeenkomst de ontvangen middelen vanuit het Rijk voor de school betaalt aan OMO, totdat de investering is afbetaald. De resultaten worden in het najaar gepresenteerd aan de raad. Naar aanleiding van het raadsbesluit wordt dit verder opgepakt in 2023.
- In 2022 is een onderzoek gestart naar mogelijkheden huisvesting voor kinderopvangorganisatie Mikz op diverse locaties in Integrale Kindcentra. Gezien het nieuwe landelijke coalitieakkoord kunnen die niet voldoen aan de huidige vraag. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de huisvesting van kinderopvang, maar denkt ook in 2023 mee in verband met het belang van de Integrale Kindcentra en de uitvoering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
- In 2022 is gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden van een Multifunctionele accommodatie (MFA) in Elshout door het faciliteren van een burgerinitiatief. Naar verwachting levert dit in 2022/2023 een advies op.
- In 2023 wordt een wijziging van het bestemmingsplan verwacht voor basisscholen JongLeren en Wereldwijs op de beoogde locatie in vitaalpark De Schroef.
Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer inwoners beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in die richting door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Zorgen dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende peuteropvang en VVE-aanbod is voor kinderen met een taalachterstand of een risico daarop (de zogenaamde doelgroepkinderen). Om dit te bereiken stimuleren we partijen stimuleren en blijven we met hen in verbinding. Zo zorgen we dat VVE-aanbod ook in tijden van personeelskrapte gewaarborgd blijft. We kijken ook naar uitbreiding van het aantal locaties waar VVE wordt aangeboden.
- Afspraken maken met primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Extra taalondersteuning uitbreiden van kleuterklassen tot aan middenbouw.
- Peuters in beeld krijgen, die we niet bereiken met voorschoolse voorzieningen. We zijn doorlopend bezig om die doelgroep gebruik te laten maken van de voorzieningen.
- Ouders stimuleren dat zij hun kinderen wel naar VVE-voorzieningen laten gaan. Per casus bekijken wat mogelijkheden zijn voor gezinnen die vanwege financiële reden hun kind geen gebruik kunnen laten maken.
- Innovatieve manieren zoeken om laaggeletterde mensen die Nederlands als moedertaal hebben (de zogenaamde doelgroep NT1) meer te bereiken. Hiervoor zetten weambassadeurs in en communicatie die meer gericht is op het bereik van deze doelgroep en aanbod in de vorm van meer maatwerk.
- Gemeentelijke inzet en regie op het verbeteren van de basisvaardigheden van mensen die door gemeenten worden bereikt via de domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid.
- Op basis van de afspraken zoals beschreven in de kamerbrief van 18 maart 2019 ‘Samen aan de slag voor een vaardig Nederland: vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020 – 2024’ (Klik hier voor kamerbrief ) wordt, door de gemeenten in de arbeidsmarktregio, het Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen in de gemeenten van de arbeidsmarktregio, gewerkt aan de uitvoering van vier programmalijnen. Deze programmalijnen zijn omschreven in het Regioplan Midden Brabant ‘Samen begrijpen we elkaar’. Dit zijn:
- Begrijpelijk taal
- Laaggeletterdheid herkennen
- Bereik de doelgroep
- Aanbod basisvaardigheden.
Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Stimuleren van zelfstandig reizen als dat mogelijk is. Hiervoor wordt een gratis OV-pas met begeleiderskaart verstrekt. Leerlingen kunnen hiermee een jaar lang oefenen. Ook buiten schooltijden.
- In het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) met het Samenwerkingsverband bewerkstelligen dat de beoordeling wel/niet passende school onafhankelijker wordt gemaakt.
- Nauw overleg met het uitvoerend taxibedrijf om ondanks personeelstekorten een zo goed mogelijke dienstverlening te blijven houden.
Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid of onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Regionaal Meldpunt Coördinatie inzetten voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk/opleiding of onderwijs.
Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Voor het gezamenlijk belang intensiveren van de relatie tussen de gemeente, de lokale onderwijsinstellingen, enkele onderwijsinstellingen buiten de gemeente, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Met het onderwijs en andere partners overleggen we structureel over zaken als zorg, samenwerking, veiligheid op en om de scholen, gezond binnenklimaat, taalbevordering, kinderopvang en Integrale KindCentra (IKC). We streven naar een gezamenlijke Lokale Educatieve Agenda (LEA) die periodiek wordt bijgesteld.