Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Een hoger kwaliteitsniveau van de openbare ruimte. Die openbare ruimte is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een verminderde mobiliteit.
- De openbare ruimte zo inrichten dat hij uitnodigt tot bewegen.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stellen op basis van monitoring en inspectie jaarlijks een integraal uitvoeringsprogramma op.
- Om het geld voor de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk in te zetten, pakken we verschillende opgaven per gebied, wijk of straat zoveel mogelijk in samenhang op.
- Het proactief begeleiden van initiatiefnemers die wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. We kijken samen met de initiatiefnemers welke mogelijkheden er zijn en waar wel of niet ruimte voor is. Dit doen we via de Initiatieventafel.
- We geven uitvoering aan de maatregelen in het uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP), die zijn gericht op het verminderen van verkeershinder en verduurzamen van mobiliteit.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van geluid beperkende voorzieningen een bijdrage geleverd kan worden aan het verminderen van verkeersgeluid.
- We vormen (waar mogelijk) speelplekken om tot beweeg- en ontmoetlocaties voor alle leeftijden. Op deze locaties worden andere ruimtelijke opgaven geïntegreerd - bijvoorbeeld waterberging en biodiversiteit. Ook worden de routes richting de beweeg- en ontmoetlocaties aantrekkelijk en veilig gemaakt. We noemen dit vitaliteitsroutes.
- In de planvorming voor De Hoge Heide en park de Schroef wordt rekening gehouden met de rol die het gebied kan hebben als ontmoetingsfunctie.
- Er zijn in Drunen verschillende ruimtelijke ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de verkeersafwikkeling en parkeerdruk. De plannen om het winkelhart van Drunen compacter, gezelliger, verkeersveiliger en groener te maken worden dan ook in een bredere context bekeken.
- In de kernen Vlijmen, Drunen en Oudheusden zijn veel ruimtelijke ontwikkelingen. Wij vinden het belangrijk om de verschillende opgaven met elkaar te verbinden en te versterken. Zo leggen we een goede basis voor ruimtelijke kwaliteit. Waar nodig stellen we voorafgaand aan herinrichtingsprojecten voor de openbare ruimte een samenhangende en richtinggevende stedenbouwkundige visie op.
Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- Toekomstbestendige en kosteneffectieve openbare verlichting gebaseerd op materiaalgebruik dat bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door voor de openbare verlichting in 2030een energiebesparing van 50% te realiseren vergeleken met 2013.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan verder met de jaarlijkse planmatige vervanging van de openbare verlichting. Daarbij vervangen we verouderde verlichtingsbronnen door LED-verlichting. Waar mogelijk passen we 'slimme verlichting' toe. Dat is verlichting die op afstand en/of situationeel te regelen is.
- Bij herinrichtingsprojecten worden energiebesparende maatregelen getroffen. Daarnaast onderzoeken we innovaties en nemen we die indien mogelijk mee binnen het project.
- Defecte armaturen worden vervangen door LED-verlichting.
- Bij nieuwe verlichting kiezen we voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing. We gebruiken hiervoor het in 2020 vastgestelde programma van eisen.
- Er wordt onderzocht of de fysieke lantaarnpaal niet alleen voor verlichting gebruikt kan worden, maar ook kan dienen als basis voor een nieuwe digitale infrastructuur.
- We gaan de mogelijkheden verkennen om laadpunten voor elektrische auto’s te combineren met lantaarnpalen.
Ondergrondse infra
Wat willen we bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte. Daarbij is de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed afgestemd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Periodieke afstemming en intensiveren van de samenwerking met de nutsbedrijven.
- Actualiseren van het handboek kabels en leidingen.
- Geactualiseerd kader voor de toepassing van nadeelcompensatie voor Nutsbedrijven.
Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civiel technische kunstwerken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het Beleidsplan wegen 2022-2026 uitvoeren met aandacht voor sturing op levensduur, materiaalgebruik en duurzaamheid.
- Het vastgestelde uitvoeringsprogramma 2022-2023 (wegenplanning) uitvoeren als onderdeel van het Beleidsplan wegen 2022-2023.
- Het in 2020 vastgestelde beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029 uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn grootonderhoudswerkzaamheden aan de bruggen over het Drongelens kanaal en de Burgemeester Schweitzertunnel.
Verkeersveiligheid
Wat willen we bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’
- Via alle vormen van vervoer (fiets, auto, te voet en OV) kom je vlot en veilig op je bestemming.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP) uitvoeren. Verkeersveiligheid heeft hierin een prominente rol.
- Planvoorbereiding (en waar mogelijk uitvoering) van diverse projecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger inrichting van de openbare ruimte. Belangrijke projecten zijn: de realisatie van een vrij liggend fietspad langs de Tuinbouwweg tussen de Abt van Engelenlaan en Elshout, de verkenning naar een veiliger inrichting van de Tuinbouwweg in oostelijke richting, inclusief het kruispunt Mommersteeg-Tuinbouwweg en de situatie bij de Priemsteeg, herinrichting van de Vijfhoevenlaan inclusief rotonde Mommersteeg, een rotonde in de Abt van Engelenlaan ter hoogte van de Mortelweg en de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan (onderdeel GOL). Daarnaast voeren we kleine verbeteringsmaatregelen uit die bijdragen aan de verkeersveiligheid (volgens het uitgangspunt Duurzaam Veilig).
- Stimuleren van verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren.
- Samen optrekken met belangengroeperingen als Veilig Verkeer Nederland, de politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden om verkeerssituaties veiliger te maken en om een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Minder uitstoot van CO2, geluid, stank en trillingen veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer.
- Omarmen van nieuwe technologieën en stimuleren van duurzame vervoersmogelijkheden.
- Een openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen .
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan maatregelen uitvoeren zoals opgenomen in het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP. Het belang van een duurzame en schone mobiliteit heeft hierin een prominente rol. Belangrijke uitgangspunten zijn: minder autoverplaatsingen, andere vervoersmogelijkheden (fiets, openbaar vervoer), schonere voertuigmotoren (onder andere via elektrisch/waterstof) in combinatie met het stimuleren van elektrisch vervoer door het aanbieden van voldoende oplaadpunten in de openbare ruimte. Ook de inzet van nieuwe infrastructuur of ander gebruik van bestaande kan een rol spelen. Een voorbeeld is het aanbieden van een snelfietsroute en andere fietsvoorzieningen.
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten realiseren we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk.
- Samen met de provincie en de vervoersmaatschappij zorgen we dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd.
- Planuitwerking en zo mogelijk uitvoering van de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Hieronder valt de situatie op de Kennedybrug.
- We stellen een fietspadenplan op voor de hele gemeente.
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
- Betere van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We starten zo spoedig mogelijk de uitvoering van het vastgestelde plan voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. Zonder dat dit tot vertraging leidt, kijken we daarbij nog wel naar verbetermogelijkheden voor de inrichting bij Vlijmen-Oost.
- Op 24 november 2022 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan, waarbij is gesteld dat er een exercitie moet worden gedaan betreffende stikstof. Op dit moment is de nieuwe rekenexcersitie ingediend bij de Raad van State en zijn we in afwachting van de definitieve uitspraak, die we verwachten najaar 2022. Afhankelijk van de uitspraak wordt bepaald op welk moment de uitvoering kan starten, maar dit zal naar verwachting op zijn vroegst eind 2022 zijn. Om verdere kosten te voorkomen, is met de aannemer afgesproken de verdere voorbereiding grotendeels stil te leggen (afspraak is gemaakt in 2021) in afwachting van de Raad van State uitspraak. Aannemer wordt op afroep ingeschakeld. Echter hebben we wel met een vertraging te maken en de indexering die hierbij komt. Daarom volgt nog een extra kredietaanvraag voor de definitieve uitvoeringsfase.