1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we bereiken?
- Als gemeente een omgeving creëren waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Mits zij bereid zijn hiervoor ook zelf initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden op de kaart zetten als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Versterken van Dromen.Doen.Heusden. door regelmatig goede voorbeelden hiervan te communiceren en verder in het bijzonder vervolg te geven aan Dromen.Doen.Heusden.
- Interne doorontwikkeling van de merkgedachte Dromen.Doen.Heusden. zodat dit de rode draad is in de dagelijkse praktijk van onze organisatie. Iedere MogelijkMaker van de gemeente maakt met zijn houding en gedrag de merkbelofte waar bij onze doelgroepen. MogelijkMaken is geen marketing maar vakmanschap.
1.2 Samen thuis in Heusden
Wat willen we bereiken?
- Invulling geven aan de door onze inwoners geschreven toekomstvisie ‘Samen thuis in Heusden’.
- Er zit ontzettend veel kracht, creativiteit en energie in onze dorpen en wijken. Inwoners, verenigingen en ondernemers weten vaak beter wat er speelt dan wij als gemeente. We ondersteunen goede initiatieven uit de samenleving en verkleinen ook langs deze weg de afstand tussen inwoners en overheid. Soms werkt het zelfs resultaatgerichter om als overheid een stapje terug te doen; van inwonersparticipatie naar overheidsparticipatie.
- Bij nieuwe plannen, groot en klein, betrekken we inwoners en andere belanghebbenden vroeg. Niet eenmalig of bij toeval, maar structureel. Hierbij zijn we eerlijk en duidelijk over wat wél en wat niét mogelijk is. Zo voorkomen we teleurstelling en creëren we draagvlak.
- Daarnaast betekent participatie dat we inwoners en ondernemers meer ondersteunen in hun rol.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In aanvulling op de toekomstvisie ‘Samen thuis in Heusden’ kijken we niet alleen naar de nabije toekomst. We kijken ook naar de periode daarna om voor de verdere toekomst richting te krijgen bij de te maken strategische keuzes.
- We willen de inwonersparticipatie begrijpelijker maken voor iedereen. Dit vraagt van college, raadsleden en medewerkers om meer in het midden van de samenleving te gaan staan en langs deze weg te zien en te horen wat er werkelijk leeft en er vervolgens op in te spelen. Wat kunnen inwoners verwachten, waar moeten ze aankloppen met initiatieven en hoe kunnen wij ze hierbij helpen? Op deze vragen wordt nader ingegaan in een op te stellen participatienota.
- Wijken met Buurt Bestuurt en andere initiatieven worden ondersteund. We staan open voor invoering van nieuwe Buurt Bestuurt-comités in overige wijken. We houden de doelen voor de Buurt Bestuurt-comités tegen het licht en bekijken waar verbreding en verbetering in de aanpak mogelijk is.
- We gaan door met het faciliteren van initiatieven en het benutten van kennis uit de samenleving. Met de eerder opgedane ervaringen in de coronacrisis verkennen we hierbij nog nadrukkelijker de digitale mogelijkheden. Verder kijken we, mede aan de hand van de resultaten van het inwonerspanel, wat inwoners, ondernemers en organisaties vinden van inwonerparticipatie en hoe we hieraan beter invulling kunnen geven.
- We besteden meer aandacht aan het ophalen van wensen en ambities, zodat activiteiten en beleid van de gemeente nog beter kunnen aansluiten op de dromen van inwoners. De wensen en ambities kunnen we ophalen met bestaande kanalen zoals het inwonerspanel.
- Via een zogenaamde initiatieventafel (voor initiatieven in de openbare ruimte) en met de omgevingstafel (voor bouwinitiatieven) faciliteren we initiatieven vanuit de samenleving. Ons doel hierbij is samen met initiatiefnemers én onze partners tot een snelle en integrale afweging te komen.
- We blijven nadrukkelijk inzetten op jeugdparticipatie. Denk hierbij aan het jaarlijkse jeugdcongres, de jeugdburgemeesters en interactieve (pizza)sessies met jongeren over onderwerpen die ze zelf belangrijk vinden. We hechten grote waarde aan de inbreng van jongeren en nemen dit waar mogelijk mee in de besluitvorming. Natuurlijk bepalen soms specifieke omstandigheden in hoeverre hieraan invulling gegeven kan worden.
- We blijven continu werken aan een open en snelle communicatie. In 2022 starten we met wijkgericht communiceren. We zoeken hierbij de samenwerking met Buurt Bestuurt-comités en andere organisaties of groepen die actief zijn in de kernen van onze gemeente. Als gemeente faciliteren we hierbij de basis in de vorm van een webpagina per kern op www.heusden.nl , vergelijkbaar met www.heusden.nl/vliedberg . Op deze manier brengen we onze communicatie nog dichter op onze inwoners en sluiten we deze aan op hun directe woon- en leefomgeving. Doel is om in 2023 voor alle kernen in onze gemeente op deze manier te communiceren.
1.3 Regionale samenwerking
Wat willen we bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we primair vanuit onze eigen ambities. Grote maatschappelijke opgaven beperken zich namelijk niet tot onze gemeentegrenzen. Via samenwerking en door te komen tot sterk presterende en geprofileerde regio’s kunnen we een aantal van onze eigen ambities slimmer en efficiënter realiseren.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de kans op realisatie te vergroten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Afhankelijk van de opgave werken we samen in diverse regio’s zoals Hart van Brabant, Regio Noordoost-Brabant (RNOB) en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen.
- We maken ons sterk om samen met onze partners in Midden-Brabant de speerpunten te realiseren uit de strategische meerjarenagenda Regio Hart van Brabant 2019-2023 (kaders en ambities worden voor 2023 e.v. vervat in een kernagenda) en de kaders van de begroting 2023 Regio Hart van Brabant. Met onze partners in Noordoost-Brabant geven we vanuit het bestuursconvenant de komende jaren invulling en uitvoering aan de samenwerkingsagenda overheden ‘Richting 2030’. Voor het komende jaar doen we dat aan de hand van de kaders uit het jaarplan en begroting 2023 RNOB. Deze samenwerkingsagenda wordt in de komende periode geactualiseerd, mede op basis van recente coalitieprogramma’s.
- We continueren de huidige samenwerking op het gebied van Wonen, Economie & Leisure en Transities in Langstraatverband. Aanvullend zetten we in op onderwerpen als ondermijning en arbeidsmigranten.
- We zetten actief in op de totstandkoming van het Van Gogh Nationaal Park, waarin onze regionale samenwerking in het kader van het huidige Nationale Park de Loonse en Drunense Duinen en stichting het Groene Woud opgaat.
- Heusden is actief binnen twee regio’s en diverse samenwerkingsverbanden. Dat is niet gebruikelijk. Dit biedt ons kansen om, afhankelijk van de inhoud en de aard van de opgave, die partners te kiezen die het beste bij onze ambities passen. Tegelijkertijd is deze manier van werken vaak complex. Een voorbeeld daarvan is zorg en veiligheid: onze zorgpartners hebben we in regio Hart van Brabant, onze veiligheidspartners in Brabant-Noord. We bekijken of deze manier van werken, die we intern ‘dansen op verschillende schalen’ noemen, om een andere invulling vraagt.
1.4 Dienstverlening
Wat willen we bereiken?
- In een veranderende wereld kiezen mensen hun eigen kanalen om in contact te komen met de gemeente. Hier willen we graag op aansluiten. De gemeente richt haar kanalen zo in dat deze voor iedere inwoner in de gemeente toegankelijk zijn.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie. We bieden die informatie aan via schriftelijke kanalen zoals onze wekelijkse infopagina Nu & Morgen, flyers en brochures en online of digitaal via de gemeentelijke websites, social media en e-mailnieuwsbrieven.
- De websites helpen inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben online te regelen.
- De wens van (sociale) woningbouw op de plek van gemeentehuis Drunen en de veranderde balans tussen op kantoor werken en thuiswerken voor gemeentelijk medewerkers bieden een unieke kans om vanuit de suboptimale situatie van 2 gemeentehuizen de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te verbeteren.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Ondersteuning bieden bij de Omgevingswet. Digitalisering is een belangrijk hulpmiddel voor een goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet. Het stelt initiatiefnemers in staat om digitaal vergunningen aan te vragen en meldingen te doen en daarbij sneller te beschikken over informatie over de kwaliteit van de leefomgeving en over de regels die daar gelden. Hiervoor wordt het digitaal loket zo goed mogelijk ingericht. De digitale dienstverlening is afhankelijk van de werking van het DSO. Deze werking staat nog ter discussie. Daarbij zijn we ons er ook van bewust dat de omgevingswet een nieuwe manier van werken vraagt naast het open houden van de winkel. Conform onze Heuse Service bieden we waar dat kan alternatieve kanalen voor de dienstverlening op het gebied van de Omgevingswet.
- We blijven zoeken naar nieuwe manieren om de dienstverlening vorm te geven. In 2023 wordt onderzocht of dienstverlening via beeldbellen uitgebreid kan worden en of het aantal producten dat de inwoner digitaal kan aanvragen kan worden uitgebreid.
- We blijven scherp op een duidelijke en transparante communicatie naar onze inwoners waarbij ook de grenzen van de gemeentelijke dienstverlening aangegeven worden.
- In Heusden nemen we onze verantwoordelijkheid. Langs de lijn van de kernwaarden (klant centraal, dialoog & samenwerking, aanspreken & verantwoordelijkheid nemen) zijn we voortdurend in ontwikkeling, afgestemd op een dialoog met de maatschappij
- We gaan datagedreven werken meer inzetten om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren.
- Via klantonderzoek, het inwonerspanel, het online volgen van openbare digitale bronnen en uitvraag vanuit de organisatie brengen we voortdurend in beeld wat de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is.
- We blijven onderzoek doen naar de wenselijkheid en haalbaarheid van nieuwe en bestaande digitale kanalen zoals de Persoonlijke Internet Pagina, digitale post/MijnOverheid, beeldbellen, en nemen deze kanalen in gebruik dan wel richten ze verder in.
- We gaan, in lijn met de aangenomen moties in de raad van 12 juli 2022, aan de slag met het – in brede zin - ontwikkelen van scenario’s voor de gemeentehuislocaties in zowel Drunen als Vlijmen. Het (multifunctioneel) gebruik van de raadszaal, als ook de verduurzamingsopgave voor gemeentelijke gebouwen en de functie van bezoekerscentrum Heusden, nemen we daarin mee.
1.5 Informatiebeveiliging en privacy
Wat willen we bereiken?
- Zorgvuldig en betrouwbaar omgaan met de gegevens van onze inwoners en bedrijven volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- Weerbaar zijn tegen cyberaanvallen en eventuele negatieve gevolgen zo veel mogelijk beperken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoeren en verder ontwikkelen van het informatiebeveiligingsbeleid gebaseerd op de BIO.
- Het uitvoeren van risicoanalyses, toegangsbeveiliging, effectief omgaan met beveiligingsincidenten en bedrijfscontinuïteit.
- Houden van uitgebreide audits op de gegevensbescherming volgens de BIO, AVG en Wet op de politiegegevens (Wpg) met de ENSIA-audit en Wpg-audit; ENSIA staat voor Eenduidige Normatiek Single Information Audit.
- Actueel houden van het bestand van het verwerkingsregister. Hierin worden de gegevensverwerkingen vastgelegd en de eventueel daarbij betrokken (externe) partijen.
- Uitvoeren en verder ontwikkelen van het privacybeleid gebaseerd op de AVG. Hieronder vallen het sluiten van verwerkersovereenkomsten en het uitvoeren van risicoanalyses, zogeheten DPIA’s. Daarbij zal met name de focus liggen op samenwerkingsverbanden.
1.6 Gemeentelijk vastgoed
Wat willen we bereiken?
- We willen op effectieve wijze kunnen inspelen op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen door het op strategische wijze inzetten van onze grondposities.
- Effectief beheer, exploitatie en gebruik van ons maatschappelijk vastgoed, gericht op de maatschappelijke functies die hiermee mogelijk worden gemaakt.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan alleen bij hoge uitzondering over tot de verkoop van cultuurgronden.
- We maken periodiek de afweging of het voor het realiseren van onze beleidsdoelen noodzakelijk is om (maatschappelijk) vastgoed te behouden of dat het verstandiger is om objecten af te stoten.
- In het verlengde van het rekenkamerrapport over vastgoed, gaan we bekijken hoe strategische vastgoedsturing kan bijdragen aan de kaderstellende en controlerende rol van de raad.
- We gaan door met de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, dat we voor langere tijd in eigendom willen houden.